Araştırmanın temel amacı; yaklaşık son iki buçuk yıldır hem dünya hem de ülke gündemini birçok açıdan meşgul eden covid-19 virüsünün yol açtığı pandeminin, 65 ve üstü yaş grubunda yer alan yaşlı bireyler tarafından nasıl yorumlandığını ortaya
koymaktır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup fenomenoloji deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları kartopu tekniği ile belirlenmiş, veriler gözlem ve görüşme teknikleri ile elde edilmiştir. Araştırmanın bulgularını sağlayabilmek amacıyla yaşları 65 ve üstü olan 9 katılımcıyla görüşülmüştür. Görüşme tekniği çeşitlerinden biri olan yarı yapılandırılmış görüşme tercih edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde ise betimsel analiz ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda bireylerin yaşlılığa ve yaşlanmaya farklı anlamlar yükledikleri;
ancak pandemi tecrübelerinin ve dini pratik değişimlerinin birbirlerine benzer olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Yaşlılık, Yaşçılık, Pandemi, Covid-19, Dini Pratik
|
The main purpose of the research is to reveal how the pandemic caused by the COVID19 virus, which has been occupying both the world and the country's agenda in many ways for the last two and a half years, has been interpreted by elderly people in the age group of 65 and older. In this study, qualitative research method was used and phenomenology pattern was used. The participants of the study were determined using the snowball technique, and the data were obtained using observation and interview techniques. In order to provide the findings of the study, 9 participants aged 65 and over were interviewed. Semi-structured interview, which is one of the types of interview technique, was preferred. In the analysis of the data, descriptive analysis and content analysis were used. As a result of the research, it was found that individuals attach
different meanings to old age and aging, but their pandemic experiences and religious practical changes are similar to each other.
Keywords: Senility, Ageism, Pandemic, Covid-19, Religious Practice |