Bu araştırma, bireylerin boş zamanlardan sıkılma algısı ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda çalışma kapsamında, iki ve daha çok sayıdaki değişken arasındaki değişimin varlığını yahut derecesini belirlemeyi amaçlayan, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Iso-Ahola ve Weissinger (1990) tarafından geliştirilen, Kara, Gürbüz ve Öncü (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan Serbest Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği (SZSAÖ), Roger ve Morris (2003) tarafından geliştirilen, Aşçı, Kazak Çetinalp ve Altıntaş (2012) tarafından Türkçeye uyarlan Fiziksel Aktivite ve Serbest Zaman Motivasyon Ölçeği (FASZMÖ) kullanılmıştır. Verilerin normallik varsayımını sağlayıp sağlamadığı Skewness ve Kurtosis değerleri incelenerek belirlenmiş, veri setinin normal dağılıma sahip olduğu görülmüştür. Bu nedenle araştırma kapsamında parametrik testler kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin verilerin analizinde, frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama (x̄) ve standart sapma (s) gibi tanımlayıcı istatistikler, ikili karşılaştırmalar için "Bağımsız Gruplar İçin T-Testi", ikiden fazla grubun bulunduğu karşılaştırmalarda ise "Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)" kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizinde anlamlı bir ilişkinin bulunması durumunda, farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek amacıyla Tukey HSD testi yapılarak çoklu karşılaştırma yapılmıştır. Bireylerin "Serbest Zamanda Sıkılma Algıları" ile "Fiziksel Aktivite ve Serbest Zaman Motivasyonları" arasındaki ilişkinin belirlenmesinde ise Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Katılımcıların fiziksel aktivite serbest zaman motivasyonları ile serbest zamanda sıkılma algıları arasındaki ilişki incelendiğinde, ustalık alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,476; p<,000), doyum alt boyutu arasında (r= ,411; p<,000) pozitif yönde orta düzeyde, fiziksel durum alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,260; p<,00), pozitif yönde düşük düzeyde, doyum alt boyutu arasında (r= ,381; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde, sosyal ilişki alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,586; p<,00), doyum alt boyutu arasında (r= ,382; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde, psikolojik durum alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,331; p<,00), doyum alt boyutu arasında (r= ,391; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde, görünüş alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,382; p<,00), doyum alt boyutu arasında (r= ,373; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde, diğerlerinin beklentileri alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,520; p<,00), doyum alt boyutu arasında (r= ,290; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde, zevk alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,479; p<,00), doyum alt boyutu arasında (r= ,406; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde, rekabet alt boyutu ile sıkılma alt boyutu arasında (r= ,593; p<,00), doyum alt boyutu arasında (r= ,320; p<,00) pozitif yönde orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
|
This study was conducted to investigate the relationship between individuals' perception of boredom and motivation. In this context, correlational research method among quantitative research models, which aims to determine the existence or degree of change between two and more variables, was used in the study. As a data collection tool, the Personal Information Form developed by the researcher, the Leisure Boredom Scale (SZSAÖ) developed by Iso-Ahola and Weissinger (1990) and adapted to Turkish by Kara, Gürbüz and Öncü (2014) and the Physical Activity and Free Time Motivation Scale (FASZMÖ) developed by Roger and Morris (2003) and adapted to Turkish by Aşçı, Kazak Çetinalp and Altıntaş (2012) was used. Skewness and Kurtosis values were determined by examining whether the data provided the normality assumption and the data set was found to have normal distribution. Therefore, parametric tests were used in the research. In the analysis of the data related to the research, descriptive statistics such as frequency (f), percentage (%), arithmetic mean (x̄) and standard deviations (s); T-Test for Independent Groups for paired comparisons and Unidirectional Variance Analysis (ANOVA) for comparisons with more than two groups was used. In the case of a significant relationship in one-way analysis of variance, Tukey HSD test was used to compare multiple groups in order to determine which groups caused the difference. The Pearson Correlation Analysis was used to determine the relationship between physical activity and leisure time motivation and the perception of boredom from leisure. When the relationship between the participants' physical activity and leisure time motivations and the perception of boredom from leisure time was examined, statistically significant relationship was identified as moderate as follows : between the mastery sub-dimension and the boredom sub-dimension (r =, 476; p <,000), between the saturation sub-dimension (r =, 411; p <,000) in the positive moderate level, between the physical status sub-dimension and the boredom sub-dimension (r =, 260; p<,00), positively low, between the satisfaction sub-dimension (r =, 381; p<,00) in the positive moderate level, between the social relation sub-dimension and the boredom sub-dimension (r =. 586; p <. 00), between the satisfaction sub-dimension (r =,382; p <,00) positively moderate level, between psychological state sub-dimension and boredom sub-dimension (r =,331; p <,00) between the satisfaction sub-dimension (r =, 391; p <.00) in the positive mid-level, between the appearance sub-dimension and boredom sub-dimension (r =, 382; p <, 00) between the saturation sub-dimension (r = 373; p <. 00) in the positive direction in the medium level, in the low level of the expectations of the others (r =, 520; p <00) between the saturation sub-dimension (r = 290; p <, 00) moderate in the positive direction, between the pleasure sub-dimension and the boredom sub-dimension (r =,479; p<, 00), between the satisfaction sub-dimension (r =, 406; p <,00) positively moderately, between competition sub-dimension and boredom sub-dimension (r =, 593; p <, 00), between satisfaction sub-dimension (r =, 320; p <, 00). |