Tez No İndirme Tez Künye Durumu
330236
Lazer aşındırma yönteminin grafik ve seramik alanlarında uygulanmasına ilişkin öğretim programı tasarısının ve etkililiğinin değerlendirilmesi / Evaluation of design and effectiveness of a curriculum model on laser engraving method to be implemented in graphics and ceramics programs
Yazar:BETÜL AYTEPE
Danışman: PROF. ATİLLA İLKYAZ ; PROF. DR. AYTEN ULUSOY
Yer Bilgisi: Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Grafik Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Eğitim = Education ; Grafik eğitimi = Graphic education ; Grafik sanatlar = Graphic arts ; Grafikler = Graphics ; Lazer aşındırma yöntemi = Laser engraving method ; Lazerler = Lasers ; Seramik sanatı = Ceramic art ; Öğretim = Teaching ; Öğretim programları = Teaching curriculums ; Öğretim tasarımı = Instructional design
Onaylandı
Doktora
Türkçe
2013
188 s.
Bu araştırmanın amacı, grafik ve seramik alanlarında lazer aşındırma yöntemi kullanılarak ürün oluşturulabilmesine yönelik öğretim programı modeli hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmektir. Araştırmanın evreni, Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi, Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Bölümü öğrencileri oluştururken, örneklemi 2010-2011 eğitim öğretim yılı Grafik ve Seramik Eğitimi Ana Bilim Dalları dördüncü sınıf öğrencilerinden beşer olmak üzere toplam on öğrenciden oluşmaktadır. Betimsel yöntem, kontrol grupsuz ön test-işlem-son test modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında öğretim programının hedefleri, hedef davranışları, içeriği, eğitim durumları ve değerlendirmenin belirlenmesi için literatür taranmıştır. Lazer aşındırma yönteminin uygulanması, değerlendirilmesinde kullanılacak bilgi ve işlem yaprakları, ölçme araçları uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Öğrencilerin bilgileri hedef davranışlara uygun düzey belirleme testinin uygulanması yoluyla, psikomotor davranışlar ise, ürün ve süreç değerlendirme ölçekleriyle değerlendirilmiştir. Uygulamanın öncesinde ve sonrasında duyuşsal davranış ölçeği (tutum ölçeği) uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, bilişsel davranışlar değerlendirilerek, öğrencilerin son testten aldıkları puanlar ( ) 79.4, sekiz hafta sonra uygulanan unutmaya karşı dayanıklılık testine göre ( ) 70 yüksek çıkmıştır ve Wilcoxon işaretli sıralar toplamı testine göre son test lehine anlamlı bir fark vardır. Psikomotor davranışların değerlendirilmesinde; öğrencilerin süreç değerlendirme ölçeklerinden aldıkları puanların aritmetik ortalaması ( ) 84.9 iken ürün değerlendirme ölçeklerinden aldıkları puanların aritmetik ortalaması ( ) 77.3'tür. Buna göre; öğrencilerin bilişsel ve psikomotor davranışlara yeterli düzeyde ulaştıkları anlaşılmaktadır. Duyuşsal davranış ölçeği sonuçlarına göre; öğrencilerin uygulama sonrası tutumlarında olumlu yönde gelişme olduğu gözlenmiştir. Sonuç olarak lazer aşındırma yönteminin grafik ve seramik alanlarında uygulanmasının uygun olacağı önerisinde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Lazer aşındırma yöntemi öğretim programı, grafik, seramik
The objective of this study is to design, implement and evaluate a curriculum model on producing art piece by the use of laser engraving method. While the universe of the research is the students studying at the Department of Applied Arts Education of the Faculty of Vocational Education at Gazi University, its paradigm is composed of ten students in total, each five of which is 4th grade students studying at the Department of Graphics Education and the Department of at Ceramics Education in the 2010-2011 academic year. Literature on this field was reviewed to figure out the goals of curriculum, target behaviors, curriculum content, its implementation and evaluation. The instruments that consist of knowledge and process sheets were developed by the researcher using expert opinion and they were utilized to collect data regarding the implementation and evaluation of laser engraving method. Knowledge of the students was assessed with level identification test suitable for targeted behaviors while psychomotor behaviors were evaluated with product and process assessment scales. Before and after the implementation, affective behavior scale (attitude scale), was used. According to the results of the study, cognitive behaviors were evaluated, and the scores of the students at the last test ( ) 79.4 was higher than the scores at the test on resistance to forgetting ( ) 70 which was applied after eight weeks, and Wilcoxon signed rank test results presented a significant difference in favor of the last test. As for the scores in terms of psychomotor behaviors, arithmetic mean score of the students achieved at product assessment scale was ( ) 84.9 while arithmetic mean score was ( ) 77.3 at process assessment scale. Therefore, it was found out that participants achieved sufficient level of both cognitive and psychomotor behaviors. According to the results of affective behavior scale, it was observed that there had been a positive change in the attitudes of the students following the implementation. Consequently, it was recommended that it is convenient to implement the laser engraving method in the fields of graphics and ceramics.Key Words: Curriculum on laser engraving method, graphics, ceramics