Tez No İndirme Tez Künye Durumu
754417
Düşük eğitim seviyeli dijital göçmen kadınların kitle iletişim araçlarını kullanma deneyimleri üzerine bir araştırma: İncirliova örneği /
Yazar:DEFNE NAZLI BAŞ
Danışman: PROF. DR. AHMET TALİMCİLER
Yer Bilgisi: İZMİR BAKIRÇAY ÜNİVERSİTESİ / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Sosyoloji Ana Bilim Dalı
Konu:Sosyoloji = Sociology
Dizin:
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2022
115 s.
Kitle iletişim araçlarının dijitalleşme süreci ile özelliklerinin ve çeşitliliğinin artması sonucu sunmuş olduğu olanaklar doğrultusunda hemen hemen her yaş grubunda kullanımı yaygınlık kazanmıştır. Bu araçlara doğduğu andan itibaren uyum sağlayan dijital yerlilere karşı teknolojiye yaşamlarının belli döneminden sonra bilgi ve beceri yoksunluğu ve eğitim yetersizliğinden kaynaklanan uyum sağlama sorunuyla karşılaşan dijital göçmenler arasında farklılıklar öne çıkmaktadır. Her iki sınıflamada da dijital araçları kullanım süreci kendi içinde farklılaşabilmektedir ve değişik biçimlerde kullanım tutumları görülmektedir. Dijital araçları kullanım Marc Prensky'nin çalışmalarında görüldüğü biçimde sadece yaş kategorisiyle ve eğitimli bireyler üzerinde kullanımı sınırlı kalmayıp geniş çapta yaygınlık gösteren bir kullanımı araştırma konusu açısından önemli bir unsur olarak görülmektedir. Bir bireyin dijital araçları kullanım becerisi, satın alma eğilimi, ne amaçla kullandığı ve kullanım motivasyonları araştırmanın konusunu ifade etmektedir. Araştırma evreni Aydın'ın İncirliova ilçesinde eğitim seviyesi düşük kadın dijital göçmenler ile sınırlandırılmıştır. Eğitim yaşamı okuryazarlığı olmayan ya da en fazla ilköğretim eğitimi almış kadın dijital göçmenler, bulundukları demografik, coğrafi, psikolojik değişkenlerden dolayı dijital araçları kullanım farklılıkları göstermektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma da örneklem belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden benzeşik örnekleme kullanılarak önceden belirlenmiş, belli özelliklerde kişilerle görüşme sağlanmıştır. Görüşme yapılacak kişiler Aydın İncirliova iii ilçesinde kadın işçilerin çalıştığı bir fabrika ve yine aynı ilçede bulunan halk eğitim merkezinin kadın kursiyerleri tercih edilmiştir ve 30 kişiyle görüşme sağlanmıştır. Araştırma soruları ve tezin amacı göz önünde bulundurulduğunda, elde edilen bulgular neticesinde eğitim seviyesinin düşük olması, kadın olmanın dezavantajlı durumu, belli gelenekler ve yaşam alışkanlıkların sürdürülebilirliği, sosyal yaşamda kendini var ederken boş zaman sorunsalı kadın dijital göçmenlerin kitle iletişim araçlarını kullanımında etki ettiği ve kullanım motivasyonlarını etkilediği belirlenmiştir. Sosyal, ekonomik ve kültürel koşulların iyileştirilmesi bireylerin kültürel sermayesinin gelişmesi ve yaşam boyu öğrenme kurslarıyla desteklenerek dijital eşitsizliklerin ortadan kalktığı, dijital araçlara erişimin kolaylaştığı, kadınların dijital platformlarda kendilerini var ettiği bir alana dönüştüğü görülmektedir.
In line with the opportunities offered by the digitalization process of the mass media as a result of the increase in their features and diversity, their use has become widespread in almost every age group. Differences stand out between digital natives who adapt to these tools from the moment they are born and digital immigrants who face the problem of adaptation to technology after a certain period of their lives due to lack of knowledge and skills and lack of education. In both classifications, the process of using digital tools may differ and attitudes of use are seen in different ways. The use of digital tools, as seen in Marc Prensky's studies, is not limited to the age category and the use of educated individuals, but also widely seen as an important element in terms of the research topic. An individual's ability to use digital tools, his tendency to buy, what he uses for what purpose and motivations to use them are the subjects of the research. The research universe is limited to female digital immigrants with low education levels in Incirliova district of Aydin. Female digital migrants who do not have literacy in their educational life or who have received the most primary education show differences in the use of digital tools due to the demographic, geographical and psychological variables they are in. In the study, the findings were reached with semistructured interview questions by using qualitative research method. In the research, while determining the sample, similar sampling was used from the purposeful sampling methods and interviews were provided with people with certain characteristics. The interviewees were preferred in a factory where women workers work in Aydın v İncirliova district and the women trainees of the public education center in the same district and 30 people were interviewed. Considering the research questions and the purpose of the thesis, because of the findings obtained, it was determined that the low level of education, the disadvantageous situation of being a woman, the sustainability of certain traditions and life habits, the problem of leisure while existing themselves in social life affected the use of mass media of women digital immigrants and affected their motivation for use. By improving social, economic, and cultural conditions, developing the cultural capital of individuals and supporting them with lifelong learning courses, it is seen that digital inequalities are eliminated, access to digital tools is facilitated, and women are transformed into an area where they exist on digital platforms.