Tez No İndirme Tez Künye Durumu
542672
Matematik öğretiminde hata temelli aktivite uygulamalarının sınıf içi kullanımının etkililiğinin incelenmesi / Investigation of the effectiveness of using mistake – handling activity applications in classroom in mathematics teaching
Yazar:YAVUZ ERDEM AKKUŞCİ
Danışman: PROF. DR. ALPER CİHAN KONYALIOĞLU
Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Matematik Eğitimi Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:Hata temelli aktiviteler = Mistake-handling activities ; Matematik = Mathematics ; Matematik öğretimi = Mathematics teaching ; Sınıf içi çalışmalar = In-class works ; Öğretim yöntemleri = Teaching methods
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2019
100 s.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, matematik öğretiminde hata temelli aktivite uygulamalarının sınıf içi kullanımının etkililiğini incelemektir. Bu doğrultuda ders işleniş sürecinde uygulanacak olan hata temelli aktivitelerin (HTA) öğrencilerin hatalar üzerinde uğraşırken öğrencilerde ki bilişsel ve duyuşsal anlamda değişimlerin nasıl gerçekleştiği incelenmiştir. Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemiyle onu destekleme adına nitel araştırma yöntemi birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini toplamak için amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş iki 9.sınıf şubesinden deney(29) ve kontrol(30) grubu olarak toplam 59 öğrenciden çalışma grubu oluşturulmuştur. Öntest–sontest kontrol gruplu yarı-deneysel desen yöntemi kullanılarak tespit edilen akademik başarı notların (ABN)' dan ve eleştirel düşünme beceri anketi (EDBA) puanlarından nicel veriler toplanmıştır. Bu nicel veriler SPSS 16.0 paket programı kullanılarak bağımlı ve bağımsız t-testleri yardımıyla analiz edilmiştir. Ayrıca durum çalışmasının kullanıldığı bu çalışmada, sınıf içi yapılan uygulamaya yönelik yarı-yapılandırılmış gözlemler, odak grup ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler HTA uygulamalarının gerçekleştiği deney grubundan gönüllü olarak seçilen 7 öğrenci gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler ses kaydına alınmıştır. Elde edilen veriler belirlenen temalar üzerinden betimsel ve içerik analizi yapılmıştır. Bulgular: Elde edilen nicel bulgular ışığında, HTA uygulamalarının sontest ABN' nin ve EDBA'nın bağımlı t-testi sonuçlarına göre deney grubu öğrencileri üzerinde anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Ancak deney ve kontrol gruplarının sontest ABN' nin ve EDBA' nın bağımsız t-testi sonuçlarına göre ise gruplar arasında anlamlı bir farklılık oluşmuştur. Elde edilen gözlem bulgularına göre sınıf içi HTA uygulamalarında öğrencilerin hatayı tespit etme ve tespit ettikleri hataları doğru açıklama yapma konusunda zorluk yaşadıkları görülmüştür. Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen nicel ve nitel bulgulara göre sonuç olarak HTA'nın öğrencilerin üzerinde hem bilişsel hem de duyuşsal anlamda olumlu yönde etkiler bıraktığıdır. Anahtar Kelimeler: matematik öğretimi, hata temelli aktivite, hatalardan öğrenme, akademik başarı, eleştirel düşünme
Purpose: The purpose of this research is to examine the effectiveness of classroom use of error-based activities in mathematics teaching. In this direction, it has been investigated how the mistake-handling activities (MHA) to be applied in the process of lecture processing are carried out in the cognitive and affective sense of the students while they are struggling with errors. Method: In this research, qualitative research method is used together with the quantitative research method to support it. A total of 59 students' study groups were formed as experiment (29) and control (30) groups from two 9th grade branches by sampling method to collect quantitative data of the study. Quantitative data were collected from the academic achievement grades (ABN) and the critical thinking skills questionnaire (EDBA) scores, which were determined using the semi-experimental design method with pretest-posttest control group. These quantitative data were analyzed using dependent and independent t-tests using the SPSS 16.0 package program. In addition, the case study used semi-structured observations, focus groups, and semi-structured interviews for in-class practice. The interviews were conducted with 7 students voluntarily selected from the experiment group conducted by MHA. The calls made are recorded in the voice record. The obtained data were analyzed descriptively and content based on the determined themes. Findings: In the quantitative findings obtained, no significant difference was found on the test group students according to the dependent t-test results of the posttest ABN of MHA and EDBA. However, according to the independent t-test results of the posttest ABN of the experimental and control groups and the EDBA, there was a significant difference between the groups. Observation findings show that in the classroom MHA applications, students have difficulty in identifying and detecting errors and making accurate explanations of the errors. Results: According to the quantitative and qualitative findings obtained from this study, it is concluded both in cognitive and affective sense that MHA has a positive effect on the students. Key words: mathematics teaching, mistake-handling activities (mha), learning from errors, academic achievement, critical thinking