Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de bilişim teknolojileri alanında faaliyet gösteren bir şirkette, kalite iyileştirme modeli entegrasyonun yarattığı değişim sürecini incelemektir. Dönüşüm safhaları nitel çalışma ile incelenirken, değişim sürecine etki eden faktörler de araştırılmıştır.Bu tez, bankacılık sektörüne bilişim teknolojileri hizmeti veren bir şirketin, CMMI (Capability Maturity Model Integration) seviye 3 sertifika hedefine ulaşmak için izlediği yolda geçirmiş olduğu değişim sürecini araştırmaktadır. Personel değişiklikleri sebebiyle kesin bir sayı verilemez ise de, şirket yaklaşık 450 çalışandan oluşmaktadır. Şirket başlangıçta ulusal ya da uluslararası herhangi bir kalite standardını belirleyen sertifikaya sahip değildir, süreçlerin çoğu yazılı olmayıp, yazılı olanlar da tutarlı uygulanmamaktaydı. Kalite gelişim projesi başlatıldıktan sonra, süreçlerin iş akışları tanımlanmış ve dokümante edilmiştir. Şirket yapılanmasını yeni süreç iyileştirme modeli olan CMMI'a, uygun bir şekilde değiştirmiştir.Nitel yaklaşımla, durum çalışması (örnek olay) türünde yapılan araştırmada, onu şirket içinden, üçü şirket dışından olmak üzere uzmanlarla yapılan görüşmeler, gözlem notları ve şirketin sahip olduğu her türlü materyal veri kaynağı olmuştur. Veri toplamak amacıyla ise katılımcı gözlem, mülakat ve doküman incelenmesi yöntemleri kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda, değişime direnç gösterme doğal bir sonuç olarak ortaya çıkarken, dönüşüm sürecinin, ?güdülenme ve benimseme?, ?alışma?, ?kabullenme ve uygulama? en son olarak da ?kullanma ve iyileştirme? olmak üzere dört ana aşamadan meydana geldiği belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: İnsan Performans Teknolojileri, Yeniliğin Yayılımı, Değişim Yönetimi, CMMI, Yetişkin Eğitimi
|
The purpose of this study is to investigate the phases of change process of integrating a quality development model into an information technology company in Turkey. While the transformation phases were being examined by a qualitative study, the factors that affect the change process also were investigated.This study explores the process of traveling through the way to CMMI (Capability Maturity Model Integration) level 3 certification by a company that gives information technologies service to banking sector. Since circulation of staff prevents us from obtaining what an exact number of workers, the company has about 450 employees. At the beginning, the company had no quality standards and most of the work processes were not documented, even documented processes were not consistent. After the commencement of the quality development project, work flows of processes were defined and documented. The company changed its organization according to the new process improvement model, called CMMI.In this case study, interviews performed with ten experts from inside of the company and three experts from outside of the company, observation diaries and assets of the company were data sources. Participant observation, questionnaire and document analysis were used as data gathering methods. Collected data were interpreted by descriptive analysis. As a result of the research, while resistance to change came out naturally, it is determined that transformation has four stages such as: ?motivation and adoption?, ?adaptation?, ?acceptance and implementation? and finally ?use and improvement?. |