Bu tez geç Osmanlı dönemindeki deniz feneri inşaatı hareketlerini yönetmiş olan Marius
Michel'in hayatı ve kariyerini ele almaktadır. On dokuzuncu yüzyılın tanıklık etmiş
olduğu, buharlı teknolojileri, endüstriyel devrim ve buna bağlı olan deniz taşımacılığı ve
seyahatlerin artışına bağlı olarak limanlar, antrepolar, demir yolları ve deniz fenerleri
gibi küresel ölçekteki hareketliliği destekleyecek altyapı ihtiyacı doğmuştur. Marius
Michel önce Osmanlı Fenerler İdaresi Müdürü olarak, sonra da kurduğu fenerlerin inşaat
ve yönetim imtiyazına sahip olan Michel et Collas şirketi üzerinden deniz feneri inşaat
hareketlerini yönetmiştir. Bunun yanı sıra 1879 yılından itibaren, üstün hizmetleri
nedeniyle aldığı nişanların yanı sıra Paşa unvanını almış ve Michel Paşa olarak
anılmıştır. 1890 yılında Eminönü ve Galata rıhtım inşaatı imtiyaz sözleşmesini
Dersaadet Rıhtım, Dok ve Antrepolar Şirketinin kurucusu olarak imzalamıştır. 1892-
1900 yılları arasında bu iki rıhtımın inşaatı Michel Paşa yönetiminde gerçekleşmiştir.
Michel et Collas şirketinin diğer ortağı Bernard Collas ise Yafa- Kudüs demiryolu inşaat
imtiyazını Société du Chemin de Fer Ottoman de Jaffa à Jérusalem et Prolongements /
Osmanlı Yafa'dan Kudüs'e Demiryolu ve Uzantıları Şirketi aracılığı ile elde etmiştir,
demir yolu 1892 yılında hizmete girmiştir. Sonuç olarak, bu tez global bağlantıların ve
deniz taşımacılığının artışa geçtiği on dokuzuncu yüzyıl sürecinde bu artışa hizmet
etmek üzere yapılan altyapı inşaat sürecini Marius Michel'in Hayatı ve Çalışmaları
üzerinden incelemektedir.
|
This thesis deals with the life and career of Marius Michel, who led the lighthouse
construction movements in the late Ottoman period. The need for infrastructure to
support global mobility such as ports, warehouses, railways, and lighthouses arose due
to the steam technologies, industrial revolution and the increase in maritime transport
and travel, witnessed by the nineteenth century. Marius Michel managed the lighthouse
construction activities, first as the Director of the Ottoman Lighthouses Administration,
and then through the Michel et Collas company, which had the privilege of building and
managing the lighthouses he founded. In addition to this, since 1879, he received the
title of Pasha and was referred to as Michel Pasha, in addition to the medals he received
for his outstanding services. In 1890, he signed the Eminönü and Galata dock
construction concession agreement as the founder of the Dersaadet Rıhtım, Dock and
Warehouse Company. Between 1892-1900, the construction of these two piers was
carried out under the direction of Michel Pasha. Bernard Collas, the other partner of
Michel et Collas company, obtained the Jaffa-Jerusalem railway construction concession
through Société du Chemin de Fer Ottoman de Jaffa à Jérusalem et Prolongements /
Ottoman Jaffa to Jerusalem Railway and Extensions Company, the railway was put into
service in 1892. To conclude, this thesis examines the infrastructure construction process
to serve this increase in the nineteenth century, when global connections and maritime
transport increased, through Marius Michel's Life and Works. |