Tez No İndirme Tez Künye Durumu
223251
Aktif direksiyon sistemi ile yol taşıtı kararlılığının korunması / Stability enhancement of a road vehicle using active steering
Yazar:ŞEREF SERVER ERSOLMAZ
Danışman: PROF.DR. LEVENT GÜVENÇ
Yer Bilgisi: İstanbul Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı / Sistem Dinamiği ve Kontrol Bilim Dalı
Konu:Makine Mühendisliği = Mechanical Engineering
Dizin:Kontrol mühendisliği = Control engineering ; Otomotiv = Automotive
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
114 s.
Bu tez bir yol tasıtı için elektrik motoru destekli direksiyon sistemi ve savrulma dinamigi kontrolcüsü gelistirme çalısmasını içermektedir. Bu çalısma için bir aktif direksiyon sistemi gelistirilmistir. Direksiyon ve tasıt dinamigi modelleri Matlab/Simulink ortamında kurulmus ve sonuçları validasyonu tamamlanmıs bir Adams/Chassis modeli ile karsılastırılmıstır. Elektrik motoru destekli bir direksiyon sistemi için güç takviye egrisi tabanlı bir kontrolcü, aracın yanal dinamiginin kontrolü için ise model regülatör kontrolcü yapısı gelistirilmistir. Her iki kontrolcünün performansları simülasyon sonuçları ile degerlendirilmistir. Direksiyon sistemi kontrolcülerinin güvenli bir sekilde gelistirilebilmeleri ve test edilebilmeleri için bir aktif direksiyon test düzenegi kurulmustur. Sanal ortamda kurulan modellerin ve donanım içeren test düzenegi üzerinde gerçeklestirilen testlerin sonuçları detaylı olarak incelenmistir. Anahtar Kelimeler: Tasıt dinamigi modeli, Aktif güvenlik sistemi, Model regülatörü, Savrulma Kararlılıgı
This thesis is on the application of electric power assisted steering and yaw stability control to a road vehicle. An active steering system is developed and used for both purposes. The steering system dynamics and vehicle dynamics models are derived and built in Matlab/Simulink and their responses are compared to that of a validated Adams/Chassis model of the vehicle. A boost curve type electric power assisted steering controller and a yaw stability control system based on the model regulator steering controller are developed. Their performances are demonstrated using simulation results. A steering test rig built for safely developing steering controllers in a hardwarein- the-loop setting is introduced. Detailed test results from offline and hardware-in-theloop test rig with active steering are also presented. Keywords: Vehicle Dynamics Model, Active Safety System, Model Regulator, Yaw Stabilization