Tavsiye, bir kullanıcı için daha fazla ilgi çekici olan ögeleri tanımlama ve önerme işlemidir.
Tavsiye sistemleri, e-ticaret web sayfaları da dahil olmak üzere çeşitli alanlarda, kullanıcılara
ilgili öneriler yaparak satışları artırmak için kullanılmaktadır. Bu tezde, verilerin
yüksek boyutlu yapısından dolayı oldukça zorlu bir işlem olan tavsiye oluşturmayı
bir interpolasyon problemi olarak ortaya koymaktayız. Dolayısıyla, Yüksek Boyutlu
Model Gösterilim (YBMG) tabanlı algoritma kullanılarak, verileri daha düşük boyutlarla
temsil ederek yüksek boyut sorunu ile ilgileniyoruz. Müşterilerin satın alma geçmişi matrisine
dayanan veri modelini baz alan analitik bir yapı kullanarak tavsiyelerde bulunmak
için, bu algoritmayı işbirlikçi filtreleme felsefesiyle birleştirdik. Önerilen bu yaklaşım,
bir müşteri tarafından satın alınmamış her bir öge için bir öneri puanı verebilmekte, bu
da klasik tavsiye sistemlerinin gücünü arttırmaktadır. Deneysel değerlendirmeler için
kıyaslama veri kümeleri kullanmak yerine, önerilen yaklaşımın bir tavsiye sistemi olarak
potansiyelini ortaya koymak için, hazır giyim alanındaki bir e-ticaret web sayfasından
elde edilen ve daha önce hiçbir akademik çalışmada kullanılmamış olan özgün bir endüstriyel
veri kümesi kullanılmıştır. Tavsiye sistemimizin doğruluğunu, literatürde bulunan
birkaçöncü yöntemle test ettik. Deneysel sonuçlar, önerilen yaklaşımın kullanıcıların
ilgi alanına giren tavsiyeler sunduğunu ve en yeni yöntemlere kıyasla doğruluk ve tahmin
gücü bakımından daha iyi olduğunu göstermektedir.
|