Tez No İndirme Tez Künye Durumu
287104
Self organizing map based red parameter estimation for congestion avoidance / Tıkanıklık önlemede öz düzenlemeli ağ kullanılarak red parametrelerinin kestirimi
Yazar:ÖZEN YELBAŞI
Danışman: YRD. DOÇ. DR. EMİN GERMEN
Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Elektrik-Elektronik Mühendisliği Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control ; Elektrik ve Elektronik Mühendisliği = Electrical and Electronics Engineering
Dizin:
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2011
122 s.
Veri iletim ağlarında, yönlendiriciler üzerinde meydana gelen tıkanıklığın önlenmesi en popüler araştırma konularından birisidir. Bu çalışmada, bir ağ yapısındaki genel tıkanıklık durumu gözlemlenerek RED algoritmasına dayanan yeni kuyruk yönetim modelleri üretilmiştir. Tıkanıklık seviyesinin anlık durumunun izlenebilmesi için merkezi gözlem birimi ile yönlendiriciler arasında trafik akışı yaratılmıştır. Yönlendiriciler, kuyruk uzunluğu değerlerini taşıyan bilgi paketlerini merkezi birime gönderebilecek şekilde özelleştirilmiştir. Bu bilgi trafiği sayesinde tıkanıklığın genel durumunu gözlemlemek mümkün olmaktadır. Merkezi gözlem birimi, tıkanıklık seviyesinin gelecekteki yönelimini öngörebilmek amacıyla öz düzenlemeli ağ kullanmaktadır. Yönlendiriciler üzerinde başka bazı iyileştirmeler de yapılmıştır, öyle ki, merkezi birimden gelen tıkanıklık durum bilgisine bağlı olarak istenen RED parametreleri güncellenebilmektedir. Yeni kuyruk yönetim modelleri OPNET Modeler programı kullanılarak denenmiş, Drop Tail ve RED yönetim modelleriyle kıyaslanmıştır. Paket kayıpları ve zaman gecikmeleri gibi değerlerin zamanla değişimi incelenmiştir.
In data communication networks, congestion avoidance in routers is one of the favorite research topics. In this dissertation, new queue management approaches are proposed on the Random Early Detection (RED) algorithm by monitoring the global congestion status of an autonomous system. In order to view the level of global congestion, a traffic flow is generated between routers and a centralized observation unit. Internet Protocol (IP) routers are specialized in order to send information packets, regarding current output queue lengths, to the observation unit. By this way, it becomes possible to produce a global picture of congestion. A Self Organizing Map (SOM) structure is used by the observation unit, to make predictions on the future congestion behaviour of the network. After some improvements, routers gain the ability to update their RED parameters according to the congestion notifications sent by the observation unit. In this work, the benchmarks of new queue management approaches are investigated by simulations on OPNET Modeler and comparisons with recent queue management technologies: Drop Tail (DT) and RED, are performed. The results for throughput, packet loss, end-to-end delay and delay variation are observed.