Tez No İndirme Tez Künye Durumu
321403
İlköğretim öğrencilerinin Web 2.0 kullanım amaçları ve eğilimlerinin belirlenmesi / Determination of primary school students Web 2.0 usage purposes and tendencies
Yazar:AYŞE ALTINTAŞ
Danışman: DOÇ. DR. YASEMİN KOÇAK USLUEL
Yer Bilgisi: Hacettepe Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilim ve Teknoloji = Science and Technology ; Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:İlköğretim öğrencileri = Primary education students
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2012
116 s.
Bu çalışmada informal öğrenme yaklaşımı temel alınarak, öğrencilerin, Web 2.0 uygulamalarını kullanım amaçları ve eğilimlerini belirlemek amaçlanmıştır.Bu amaçla, Türkiye?de farklı ilköğretim okullarında 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim görmekte olan 1049 öğrencinin Web 2.0 uygulamalarından hangilerini, ne sıklıkla kullandıkları, Web 2.0 kullanım amaçları, eğilimleri ve öğrencilerin algıladıkları Web 2.0 kullanımlarıyla kendilerini bu amaçlara göre nasıl değerlendikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun için, hazırlanan veri toplama aracında yer alan Web 2.0 kullanım amacı ölçeği araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Veri toplama aracında yer alan sorulara verilen yanıtlar, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis, Mann-Whitney U testi, çapraz tablo ve korelasyon analizi ile çözümlenmiştir.Verilerin analizi sonucunda öğrenciler Web 2.0 uygulamalarından en fazla arama motoru ve Facebook; en az viki yazma, Twitter, blog yazma, podcast oluşturma ve blog okuma gibi uygulamaları kullandıklarını dile getirmişlerdir.Öğrencilerin Web 2.0 kullanım amaçları ?arama?, ?iletişim?, ?üretim? ve ?eğlence? olmak üzere 4 boyutta farklılaşmıştır. Cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, BİT'ne evden ve okuldan erişme durumu değişkenlerine göre Web 2.0 uygulamalarını kullanım amaçlarının farklılaştığı görülmektedir.İlköğretim öğrencilerinin Web 2.0'ı kullanım amaçlarına göre en fazla arama eğilimi ve en az üretme eğilimi gösterdiği belirlenmiştir. Oysa bu araçların eğitsel potansiyelinden yararlanmak üretim sürecine etkin olarak katılmakla gerçekleşebilir. Bu durumda, öğrencilerin öğrenme süreçlerinde üretken olabilmeleri için neler yapılabileceği temel bir soru olarak ortaya konulabilir.
This study aimed to define students? usage purposes and tendencies of Web 2.0 applications based on informal learning approach.With this aim, firstly, it was tried to determine which Web 2.0 applications 1049 students from 6th, 7th and 8th grade in different schools of Turkey prefer, how often they use them, what the Web 2.0 usage aims, tendencies are and also how students evaluate themselves based on these aim with Web 2.0 applications usages. Fort his reason, Web 2.0 scale of usage aims that placed in the survey has been developed by researchers. The answers given in this survey have been analyzed through the %, frequency, mean, standart deviation, minimum and maksimum values, independent samples t tests, one way ANOVA, Kruskal Wallis, Mann-Whitney U tests, Crosstab and Correlation analysis.In the results of data analysis, students stated that they mostly use search engine and Facebook applications; and, they leastly use applications such as viki writing, Twitter, blog writing, podcast generating and blog reading. It has been shown that students usage aims differentiate according to gender, age, grade level, access to Computers and Instructional Technologies from home and school variables.Results attracted attention that students Web 2.0 usage aims could be classifed as ?research?, ?communication?, ?production? and ?entertainment?. According to Web 2.0 usage aims, it is shown that primary school learners use Web 2.0 applications mostly for researching tendency and leastly for producing tendency.However, educational potential of these tools can take place of participating in the production process effectively. In this case, the process of learning what can be done in order to be productive, be revealed as a fundamental question.