Tez No İndirme Tez Künye Durumu
81713 Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz.
1850-1900 yılları arası Hint yarımadasındaki İslami fikir akımları / The Different schools of Islamic thought in the sub-continent of indo-Pakistan between 1850 and 1900
Yazar:DURMUŞ BULGUR
Danışman: YRD. DOÇ. DR. SELMA BENLİ
Yer Bilgisi: Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Doğu Dilleri ve Edebiyatları Ana Bilim Dalı / Urdu Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı
Konu:Din = Religion ; Doğu Dilleri ve Edebiyatı = Eastern Linguistics and Literature
Dizin:Hindistan = India ; Urdu edebiyatı = Urdu literature ; Urduca = Urdu language ; İslam felsefesi = Islamic philosophy ; İslamcı akımlar = Islamist currents
Onaylandı
Doktora
Türkçe
1999
288 s.
ÖZETT "1850-1900 yılları arası Hint Yarımadası'ndaki îslâmî Fikir Akımları" konulu bu tez çalışmasında, Hindistan'da ortaya çıkan Islâmi ekoller tek tek ele alınmış, bunların ortaya çıkışlarındaki temel sebepler anlatılmış ve sosyo-kültürel hayata olan etkileri incelenmiştir. Giriş kısmında, İslâm'ın Hint Yarımadası'na gelişi ile başlayan Arabistan-Hint Yanmadası siyasî ilişkileri anlatılmış, 16. yüzyıla kadar burada kurulan devletlere kısaca değinilmiştir. Özellikle dinî, içtimaî ve siyasî çözülmenin yaşandığı dönem olması sebebiyle 18. ve 19. yüzyıl, ağırlıklı olarak yukarıda zikredilen yönleriyle incelenmiştir. Bu her iki yüzyılda toplumu ıslah için ortaya çıkan şahsiyetler, fikirleri ve Hint toplumunda gerçekleştirdikleri faaliyetler, kronolojik olarak ele alınmış tır. Bu dönem tezimizin ana konusu olan fikir akımlarının ortaya çıkışlarına zemin oluşturması sebebiyle de önem arzetmektedir. Bu kapsamda, başta 18. yüzyılda Hindistan'daki müslüman toplumda meydana gelen dinî ve içtimaî çözülmeyi durdurmak gayesiyle ortaya çıkan reformcular arasında Şah Veliyullah'ı görmekteyiz. Hindistan'da düzenli olarak Kur'an ve Hadis eğitimine Şah Veliyullah ve ailesinin büyük katkıları vardır. Bu tabaka, Ehl-i Hadis veya gayri mukallid adıyla meşhur olmuştur. 19. yüzyılda ortaya çıkan bir diğer ekol Deoband Medresesi'dir. Küçük bir medrese olarak eğitime başlayan Deoband, bütün Hindistan'da dinî eğitim veren en büyük kurum olmuştur. Dar-ul-Ulum Deoband'ın asıl maksadı, Şah Veliyullah'ın misyonunu devam ettirmekti. Hindistan'daki İngiliz hakimiyeti, sadece sosyo-kültürel alanda değil, medenî hayatta da etkisini göstermiştir. İngilizlerin üstünlüğünden etkilenen bazı kimseler, o kadar ileri gitmişlerdir ki, din hariç her hususta İngilizler gibi olunması gerektiğini söylemişlerdir. îşte Ahmet Han'ın ıslah ve terakkî hareketi bu dereceye kadar ulaşmıştır. 258Yine aynı yüzyılda ortaya çıkan bir diğer ekol, Dar-ul-Ulum Nedvet- ul-Ulema'dır. Bu ekolün kurucuları, müfredatı ıslah ederek, âlimler arasındaki ihtilafları kaldırmayı amaçlamışlardı. Ancak, yapılmak istenen reformlar Nedve içerisinde ihtilaf sebebi olmuştur. Kısaca, bu çalışmada 1850-1900 yıllan arası Hint Yarım ar ası'nda ortaya çıkan îslâmî fikir akımlarının özellikleri ve etkileri ayrıntılı olarak anlatılmıştır. 259
SUMMARY This thesis aims to study the different Schools of Thought that had existed in the sub-continent of Indo-Pakistan between 1850 and 1900. Each of the School is seperately evaluated and the main reasons behind the emergence of these Schools and their contribution to the socio-cultural life are dealt with in detail. In the beginning, political relations between Arabia and Indian sub continent with the arrival of Muslim Arabs to the sub-continent have been explained and the states which had been established later on by Turks in the region have been dealt with eleborately. 18th and 19th centuries have been discussed at length since it is a period of religious, social, and political upheaval. The ideas and activities of the scholars and intellectuals who tried to establish their schools of thought in both centuries are presented chronologically. This era is also significant, because the schools of thought we have analyzed in this thesis, had been established and developed in this particular period. In the 18th century first of all, we find Shah Waliallah among the reformers who wanted to settle the religious and social disputes within the Muslim society in undivided India. Shah Waliallah and his family made a great contribution by imparting regular education of Kor'an and Hadith to the people. This school was named as "Ahl-i Hadith" or "Gayri Mukallid". Another school of thought which emerged in the 19th century was the "Devband Madrasah". Starting as a small school of education, Devband emerged as one of the biggest institution of religious education in the sub continent. The main aim of Dar-ul-Ulum Devband was to promote and continue the mission of Shah Waliallah. The British domination in the sub-continent influenced not only the socio-cultural life of the people, but also persuaded them to a new interpretation of the religion and to adopt a modem way of life. So a vast 260group of intellectuals and educated people began to deny the basic norms of the local culture and started following new civilization brought by the Britishers. The Aligarh movement under Sir Syed Ahmad Khan played a great role in moulding the minds of its followers and giving them new trends of modem life. An other school of thought emerged in the 19th century by the name of Dar-ul-Ulum Nadvat-ul-Ulama. The ulema attached to this school, aimed at to end the conflicts among the different ulema by improving the curriculum. But unfortunately these reforms themselves proved to be a bone of contention within Nedve. In short this thesis presents a detailed study of the different schools of thought and movements in a specified period in the sub-continent. 261