Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
216081
|
|
Bilişim teknolojilerinin temelleri dersinin öğretiminde yapılandırmacılık uygulaması: Webquest tekniğine ilişkin öğrenci görüşleri / Constructivist teaching in the foundations of information technologies lesson: Students opinions about Webquest technique
Yazar:SUNA GÖZDE TABANLI
Danışman: DOÇ. DR. ERALP ALTUN
Yer Bilgisi: Ege Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
Dizin:
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
204 s.
|
|
Bu araştırmada, yapılandırmacı yaklaşım doğrultusunda webquest tekniği ile tasarlanan web destekli öğretim materyalinin kullanılabilirliğine ve derslerde kullanılmasına ilişkin öğrenen görüşlerinin alınması, öğrenenlerin bilişötesi farkındalık düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, materyalin kullanımında karşılaşılan sorunların, öğrenme sürecinin niteliğinin ve süreç içerisindeki öğrenen özelliklerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada öntest-sontest modeli ile nitel verilerden oluşan karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, Balıkesir ilindeki bir kız meslek lisesinde 10. sınıf ?Bilişim Teknolojilerinin Temelleri? dersinde yürütülmüştür. 30 kişiden oluşan uygulama grubuna toplam 33 ders saati boyunca tasarlanan öğretim materyali aracılığıyla eğitim verilmiştir. Nitel veriler, öğrenen günlüklerinden ve öğrenenlerle yapılan odak grup görüşmelerinden elde edilmiştir. Nicel veri setine ise bilişötesi farkındalık ölçeği (Cronbach Alpha= .89) ve anket soruları ile ulaşılmıştır. Ölçeğe ilişkin nicel veriler t-testiyle, anketten elde edilen veriler frekans ve yüzdelik oranları hesaplanarak, nitel veriler ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Materyalin öğrenenlerin bilişötesi farkındalık düzeylerinin gelişimi üzerinde anlamlı bir fark yaratmadığı bulgulanmıştır. Öğrenenler tarafından webquestin kullanımının değerlendirme bölümü dışında kolay olarak algılandığı, materyalin öğretim sürecinde kullanılmasına ise olumlu bakıldığı belirlenmiştir. Sosyal etkileşimin ve grup dinamiklerinin öğretim sürecinde öğrenenlerin duyuşsal tepkilerini etkileyen temel etkenler oldukları bulgulanmıştır. Webquestin öğrenenlerin yaşam boyu öğrenme becerileri kazanmalarına olanak tanıyan nitelikler taşıdığı bulgulanmıştır.
|
|
The main purpose of this study is to evaluate the learners? opinions about usability of a web-based instructional material developed through constructivist approach with webquest technique. Also, learners opinions for the usage of this technique in various subjects, effect of this technique on learners metacognitive awareness and the problems encountered through the usage of this method, quality of the learning process, and learners attributes through this process. A mixed research design consisting of pretest-posttest and qualitative data gathering was used through the research. The study was conducted in the 10 th grade ?The Foundations of Information Technologies? teaching at a Girls Vocational High School in Balıkesir, Turkey. 30 students participated in an education programme in which developed material was used for 33 hours. Qualitative data was gathered from learners journals and focus group interviews. Quantitative data was gathered from metacognitive awareness inventory (Cronbach Alpha= .89) and survey questions. t-test was used to analyze inventory data, frequency and percentage calculation was used to analyze survey data. Qualitative data was analyzed with content analyses technique. Findings reveal that the material make no significant difference on learners metacognitive awareness. Data gathered from the survey shows that learners thinks that webquest is easy to use except evaluation part and learners attitudes for the usage of this method in other lessons is positive. It was found that social interaction and group dinamics are basic factors for the students? emotional reactions. It was also found that students have the opportunity to improve life long learning skills with webquest technique and webquest includes qualities that engage learners to improve these skills. |