Toplumsal hayatın vazgeçilmez bir parçası olarak karsımıza çıkan seyahat etme ihtiyacı,ulastırma sistemleri olgusunu da beraberinde getirmektedir. Sosyal, ekonomik ve teknolojikalanlardaki gelismelere paralel olarak, insanların daha rahat ve daha konforlu yasama vezamanı ekonomik kullanma istekleri, yeni ulasım alternatiflerinin kesfedilerek kullanılmasınaneden olmaktadır. Ulasım sektörü, günümüzde insanlarımıza oldukça fazla alternatif sunduguhalde; toplu tasıma özelligi tasıyan ve daha güvenli olan demiryolu, deniz ve havayolu yerineülkemizde yogunlukla karayolu tercih edilmektedir. Su an için ülkemizde yolcutasımacılıgının % 95 i, yük tasımacılıgının ise % 90 ı karayolu ile gerçeklestirilmektedir.Ülkemizde yük ve yolcu tasımacılıgının büyük bir bölümünün karayoluyla gerçeklestirilmesigerek sürücü gerekse yol kapasitelerinin yetersizligi gibi nedenlerde eklenince, trafik kazalarıdünya ortalamasını çok üzerinde olmaktadır.Bu çalısmada, ülkemiz nüfusunun %15'nin, araç sayısının ise yaklasık %23.8'nin bulundugustanbul ili sınırları içerisinde meydana gelen trafik kazalarının genel degerlendirilmesiyapılmıs olup ve stanbul Anadolu yakasında (stanbul C Bölgesi) meydana gelen trafikkazaları CBS (Cografi Bilgi Sistemi) ortamında detaylı olarak degerlendirilmistir.Bu kapsamda, stanbul genelinde meydana gelen trafik kazaları genel olarakdegerlendirilmesinin ardından stanbul Anadolu yakasında (C Bölgesinde) meydana gelentrafik kazaları kazanın meydana geldigi yer, hava durumu, kazaya karısan araç sayıları gibiveriler farklı yıllar için grafik olarak irdelenmistir. Ayrıca C bölgesi Kadıköy ilçesi sınırlarıiçerisinde yer alan D-100 karayolu, Sahil Yolu, Bagdat Caddesi, Minibüs Yolu ve bazı anaarterler üzerinde meydana gelen kazalar CBS' ye aktarılarak incelenmistir. Yapılan buincelemede her bir kesim üzerinde meydana gelen trafik kazaları bilgileri girilmis (kazasayısı, ölü sayısı, yaralı sayısı gibi) trafik kaza bilgileri hesaplanarak CBS de sorgulamasıyapılmıstır.Sonuç olarak, çalısma kapsamında stanbul C Bölgesinde 2003 yılında meydana gelen 25.098adet kaza ve kazaya karısan 51.343 adet araç için, 2004 yılında meydana gelen 52.576 adetkaza, ve kazaya karısan 103,213 adet araç için ve 2005 yılında ilk 8 ayda meydana gelen37.383 adet kaza ve kazaya karısan 73.383 adet araç için degerlendirme yapılmıstır. CBS`deyapılan degerlendirmelerden trafik kazalarının C bölgesi Caddelerine göre dagılımı ortayakonulmus, trafik kazası açısından riski yüksek olan bölgeler tespit edilmistir.Anahtar Kelimeler: Cografi Bilgi Sistemi, Trafik Kazaları, stanbul, Kadıköy C Bölgesi,Veritabanı.
|
The need for traveling, which is a must in our daily life, is directly connected with the systemsof transportation. Together with social, economic and technological developments, alternativetransportation systems were put into use to satisfy people?s desire to have more comfortableand economic transportation with decreased travel times. Although transportation sectoroffers pretty much alternatives to our citizens, highway transportation mode is heavilypreferred to railways, maritime lines and airways, which are comparatively safer and moreefficient. Currently, the share of highway mode is 95% in passenger and 90% in freighttransportation in our country.The statistics show that traffic accident measures in Turkey are high with respect to the worldstatistics. There are several main reasons behind this figure such as the imbalancedtransportation share among modes, insufficient road capacities and improper driver behavior.In this study, traffic accidents occurred within the border of city of Istanbul, which has 15percent of population of Turkey and 23,8 percent of the vehicles registered In Turkey, wereanalyzed, and traffic accidents in the European Side of Istanbul have been evaluated in detailsin a Geographical Information System (GIS) developed.Having evaluated the accidents occurred in Istanbul, traffic accidents in the Anatolian Side(called region C) have been examined with the help of graphics established for different years(2003, 2004 and 2005) in terms of accident location, weather and the number of vehiclesinvolved in the accidents. The accidents happened on D-100 highway, Sahil Road, BagdatStreet, Minibus road and on some arterials in Kadıköy County of region C were alsoexamined by transferring the associated data to the GIS. For this examination, trafficaccidents data (the number of accidents, death people, injured people, etc.) on these roadswere entered to the system and quarried to obtain some useful information about the accidentssuch as the number of traffic accidents per km, by gender, by roads, by plates, etc.As a result, we evaluated 51.343 vehicles involved in 25.098 accidents in 2003, 103.213vehicles involved in 52.576 accidents in 2004, and 73.383 vehicles involved in 37.383accidents in the first 8 months of 2005. We determined the distribution of traffic accidents inregion C by roads and the areas with high risk.Keywords; Geographic Information System, Traffic Accidents, Istanbul, Kadıköy C Region,Database |