Korunmaya muhtaç çocukların durumu, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde
de en önemli sosyal sorunlardan biridir. Sosyal hizmet politikalarının en hassas
konusu durumunda olan korunmaya muhtaç çocuklar sorunu, yıllar boyunca çeşitli
uygulamalarla çözümlenmeye çalışılmaktadır. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
tarafından uygulamaya konulan en yeni yöntemlerden biri olan koruyucu aile kurumu,
çeşitli nedenlerle öz ailelerinin yanında kalamayan çocukların şefkat ve sevgi dolu bir
ortamda büyüyebilmelerine olanak sağlama amacını taşımaktadır. Kurumlarda ve
koruyucu aile yanında kalan çocukların fizyolojik ve psikolojik gelişimleri bakanlık
başta olmak üzere araştırmacıların üzerinde hassasiyetle durması gereken bir
konudur.
Bu araştırmanın amacı, ASPB'ye bağlı kurumlarda ve koruyucu aile yanında
kalan çocukların psikososyal gelişimleri ve benlik saygısı gelişimlerini incelemektir.
Çalışmanın teorik bölümünde alanyazı taraması yapılmıştır. Araştırma Aydın ilinde
bulunan ASPB'ye bağlı kurumlarda ve koruyucu aile yanında kalan çocuklar üzerinde
yapılmıştır.
Bu araştırmanın sonucunda, koruyucu aile yanında kalan çocuklardan, öz
aileleri tarafından terk edildiklerini söyleyenlerin psikosyal gelişimleri düşük
çıkmıştır.Koruyucu aile yanında kalan çocukların psikososyal gelişimleri anne-baba
sağ olma değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Baba sağ anne vefat
durumundaki psikososyal gelişim düzeyi (3,2433) en yüksek iken anne-baba sağ
olma durumunda (2,8194) en düşük seviyesindedir. Kurum bakımında kalan
çocukların psikososyal gelişimleri anne ile görüşme sıklığı değişkenine göre anlamlı
bir farklılık göstermektedir. Anne ile haftada bir görüşme durumunda psikososyal
gelişim düzeyi en yüksek iken anne ile hiç görüşmüyor olması durumunda en düşük
seviyesinde bulunmuştur.
Anahtar kelimeler: Kurum bakımında kalan çocuklar, Koruyucu aile, koruyucu aile
yanında kalan çocuklar,psiksosyal gelişim, benlik saygısı
|
The case of children in need of protection is one of the most important social
matters in our country as well as all over the world. The problem of children in need
of protection, which is the most sensitive issue in social policies, has been trying to
resolve over the years. The Foster Family Agency, one of the latest method
implemented by the Ministry of Family and Social Policy, is intended to providing an
environment full of compassion and love, in which can a children grow up, who cannot
stay with their birth families for various reasons. The physiological and psychological
development of children, staying with Foster Families or in Institutions, is in the point
to be emphasized by the researchers and especially by the Ministry.
The purpose of the research is analyzing the psychosocial development and
self-esteem development of the children, who is staying with Foster Families or in the
Family Social Institutions.
The scan has been done in the theoretical part of the study. The research has
been done on the children, who stay in Family Social Institutions and Foster Family
Agencies in the city of Aydın.
The result of the research shows that; children's psychosocial development,
who stays with Foster Family, is lower than the others who is left by their birth family.
Also children's psychosocial development who stays with Foster Family, shows a
significant difference, whether the mother or father is dead or alive. If the father is
alive and the mother is dead the psychosocial development is high (3,2433), if parents
are both alive the psychosocial development is lower (2,8194). Children's
psychosocial developments, who stays in Institution care, shows a significant
difference according to be contact with the mother. The psychosocial development is
higher when the children is in contact with the mother once a week and it is lower
when the children never contacts with the mother.
Key Words: Institutional care for children, Foster Family, children who stays with
Foster Family, psychosocial development, self-esteem |