Tez No İndirme Tez Künye Durumu
368179
Akademik gelişim süreci ve akademisyenlerin iş tatmini üzerine karşılaştırmalı bir çalışma: Almanya ve Türkiye örneği / A comparative study on job satisfaction and academic development process of academics: Example of Germany and Turkey
Yazar:BİLGE GÜLER
Danışman: PROF. DR. MUSTAFA TAŞLIYAN
Yer Bilgisi: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı
Konu:İşletme = Business Administration
Dizin:Akademik kariyer = Academic career ; Akademik personel = Academic personnel ; Akademisyenler = Academicians ; Almanya = Germany ; Türkiye = Turkey ; İş doyumu = Job satisfaction
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2014
147 s.
Eğitim, araştırma, yönetim ve toplum hizmeti görevi bulunan akademisyenler, bilimin öncüsü konumundaki üniversitelerin temel yapı taşı ve en önemli insan kaynağıdır. Akademisyenlerin yapmış oldukları bu görevleri daha iyi yerine getirebilmeleri için işlerinden tatmin olmaları gerekmektedir. Günümüzde giderek zorlaştırılan akademik kariyer yapma koşullarının iş tatmini üzerinde büyük etkisi vardır. Bu bağlamda akademik kariyer amacıyla yapılması gereken tüm aşamaları kapsayan ve sonrasında akademisyenlerin kariyerleri boyunca devam eden akademik gelişim sürecinde yaşadıkları olaylar onların performansını, etkinliğini, verimliliğini ve işinden duyduğu tatmini etkileyecektir. Bu bakımdan akademisyenlerin gelişimleri sürecinde gereken tüm desteğin verilmesi ve memnuniyetlerinin sağlanması eğitim kalitesi başta olmak üzere hem birey, hem örgüt hem de toplumu olumlu yönde etkileyecektir. Bu çalışmanın amacı; Türkiye ve Almanya'da akademik sürecin farklı işleyişinin ve akademisyenlerin gelişimleri sürecinde yaşadıkları olayların iş tatmini ile ilişkisi ve bunun akademik yaşama yansımasının incelenmesidir. Bu amaç kapsamında Almanya ve Türkiye'de görev yapan akademisyenlerin, akademik gelişim süreçleri karşılaştırmalı olarak incelenerek akademisyenlerin işlerinden duyduğu tatmin ile gelişim sürecinde yaşadıkları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun yanı sıra Türkiye'deki akademik kariyer süreci ile ilgili olarak gerçkleştirilen analizlrde, bu sürecin tamamını Türkiye'de tamamlayanlar ile yüksek lisans ve doktora eğitimi için II yurtdışına gidenler olmak üzere iki farklı grupta incelenmiştir. Böylece Türkiye'de akademisyen olup da gelişim sürecini yurtdışında geçirenlerin iş tatminlerinin ve beklentilerinin bu sürecin tamamını Türkiye'de tamamlayanlara oranla anlamlı bir farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Almanya Schamalkalden Üniversitesi ve Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi'nde görev yapan toplam 115 öğretim üyesi (Prof. Dr., Doç. Dr., ve Yrd. Doç. Dr.) akademisyenlere anket uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; akademisyenlerin gelişimleri sürecindeki kural, prosedür, çalışma ortamı, verilen destek vb. gibi faktörlerden memnuniyetsizliğin iş tatmini ile negatif yönlü bir ilişkisi olduğu görülmüştür. Akademisyenlerin kariyerleri boyunca devam eden bu süreçte yaşadıkları iş ortamlarından kaynaklanan olumsuzlukların da akademik yaşamları üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The academicians who have mission of education, research, administration, and community service are the basic building block and the most important human resources of universities as pioneer of science. The academicians need to be satisfied from their jobs to accomplish these duties. At the present time academic career conditions which increasingly more difficult have a big influence on job satisfaction. In this context everything should be done at the stage of the academic career will impress their performance, effectiveness, efficiency and satisfaction with their jobs. In this regard especially quality of education, provisioned of necessary all support and satisfaction in development process of academicians is will affect individuals, organizations and society positively. The purpose of this study is to analyse how related is the different functioning of the academic process in Germany and Turkey and The experiences academics gain in development process to job satisfaction and reflection of this relation on academic life. Within this purpose, academic development process of the academics in Turkey and Germany is analysed in comparison and also analysed whether any significant relation between their job satisfaction and the events they had during the academic process or not. As well as the process in Turkey analysed in two groups as the academics who complete all the process in Turkey and academics who studied abroad for Master or Doctorate. However job satisfaction and expectations researched to find whether any significant difference between those two groups. To this end 115 faculty Members were given a questionnaire in Schmalkalden University and Kahramanmaras Sutcu Imam University. As a result of research, factors such as rules, procedures, work environment, support (etc.) during the development process have a direct effect on job satisfaction. Through continuing academic career it is also noted that other related factors also an influence in academic life.