Tez No İndirme Tez Künye Durumu
199325
A case study of online communities of practice for teacher education: Motivators, barriers and outcomes / Öğretmen eğitiminde iki çevrimiçi uygulama topluluğu üzerine bir durum çalışması: Güdüleyiciler; engelleyiciler ve çıktılar
Yazar:BAHAR BARAN
Danışman: DOÇ. KÜRŞAT ÇAĞILTAY
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training
Dizin:
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2007
278 s.
Bu çalışmanın amacı iki çevrimiçi uygulama topluluğunun dinamiklerini araştırmaktır.Araştırma üç temel aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşama araştırma süresince kullanılacak olançevrimiçi ortamın tasarım ve geliştirme sürecini kapsamıştır. Mevcut literatürün incelenmesi veasıl çalışma öncesi yürütülen bir pilot çalışma neticesinde Mesleki Gelişim Çemberi (MGÇ)isimli portal geliştirilmiştir. İkinci aşamada, üç farklı üniversiteden 28 öğretmen adayı kendiüniversitelerinde açılan bir ders kapsamında bir çevrimiçi derse katılmışlardır. Dönem boyunca,gerçek sınıf ortamlarında çekilmiş video durumları üzerine tartışmışlar ve video'lara geleneleştiriler doğrultusunda yeni ders planları önermişlerdir. Araştırmanın üçüncü aşamasında ise,aynı öğretmen adayları gönüllü olarak akademisyenler, öğretmenler ve farklı öğretmenadaylarıyla çevrimiçi ortamda matematik öğretimindeki güncel konular üzerine tartışmışlardır.Öğretmen adayları birinci çevrimiçi ortamda yaptıkları tartışmalardan derslerine etki edecek birnot alırken ikinci ortamdaki tartışmalara gönüllü olarak katılmışlardır.Bu çalışma doğası gereği nitel bir araştırmadır. Tasarlanmış olan zorunlu ya da gönüllükatılımı gerektiren iki çevrimiçi ortam bu araştırmanın iki durumunu oluşturmaktadır. Veri,yazılı yansıtıcı raporlar, gözlem ve mülakatlar yoluyla toplanmıştır. Ayrıca, araştırmacının özelolarak katılımcılara gönderdiği iletiler ve tartışma listesi arşivi zengin veri kaynakları olmuştur.Verilerin analizi nitel veri analizi yöntemleriyle yapılmıştır.İki çevrimiçi uygulama topluluğunun tasarım ilkeleri ve araştırmanın bulguları etkinlikteorisi temelinde tartışılmıştır. Bu araştırma, hizmet öncesi öğretmen eğitiminde çevrimiçiuygulama topluluklarının çıktılarını ortaya koymuştur. Ayrıca, öğretmen adaylarınıntartışmalara katılımını ve bu ortamlarda bilgi paylaşımını etkileyen güdüleyici ve engelleyicifaktörler ortaya konmuştur. Güdüleyicilerden bazıları sorumluluk almak, kendine güvenmek,sosyal kişilik, fedekarlık, ortamdaki samimiyet, ve materyallerin kalitesi iken engelleyicilerdenbazıları tartışmaya girmeyi istememe, maksimum fayda minimum çaba, diğerlerininmevcudiyetini hissetmek ve internet ve bilgisayar erişimidir.Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi uygulama topluluğu, Bilgi yönetimi, Çevrimiçi ders, Hizmetöncesi öğretmen eğitimi, Etkinlik teorisi, Dijital video.
The aim of the study was to investigate the dynamics of two online communities ofpractice (oCoP) for preservice teachers. The research process encompassed three main phases.Phase 1 was related to the design and development of online environment. By the help ofexisting literature and a pilot study, a portal which is called as ?Professional DevelopmentCircle (PDC)? was developed. In Phase-2, 28 preservice teachers from three differentuniversities participated to an online course as a part of an undergraduate course. During theterm, they discussed on different video cases which were recorded in real classroomenvironments and produced new lesson plans for these lessons in the light of given suggestions.In the third phase, the same preservice teachers got involved in a different online environmentwithout any grading motivation in the Phase 2. They discussed on some hot topics inmathematics teaching with other preservice teachers, academicians and experienced teachers.This research study was mainly a qualitative study. Two cases of the study were twooCoP which included mandatory or voluntary participation of preservice teachers to discussions.The data were collected through written reflection reports, observations and interviews. Inaddition, private e-mail exchange with participants and discussion list message history were richdata sources. The data were analyzed according to qualitative data analysis techniques.The design principles and findings of this research study were discussed in the frame ofActivity Theory. This study revealed outcomes of two online communities of practiceenvironments in preservice teacher education. In addition, motivators and barriers to be active inoCoP environments were discussed. Some of the motivators were getting more responsibility,self confidance, sociable personality, altruism, sincerity in the environment, and quality ofmaterials while some of the barriers were not wanting to enter a fight, lack of time, the idea?max benefit minimum effort?, feeling availability of others, and Internet access and computeravailability.Keywords: Online Communities of Practice, Knowledge Management, Online Course,Preservice Teacher Education, Activity Theory, Digital Video.