Tez No İndirme Tez Künye Durumu
432460
2000 sonrası Türkiye sinemasında queer imkanlar: Benim Çocuğum, Zenne ve Bizim Büyük Çaresizliğimiz üzerine bir çözümleme /
Yazar:DELTA MERİÇ CANDEMİR
Danışman: DOÇ. DR. N. AYSUN AKINCI YÜKSEL
Yer Bilgisi: Anadolu Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sinema Televizyon Ana Bilim Dalı
Konu:Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts
Dizin:Queer Kuramı = Queer Theory ; Sinema = Cinema ; Türk sineması = Turkish cinema
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2016
119 s.
Queer kuram ve beraberinde gelişen tartışmalar özellikle 2000'lerden bu yana Türkiye'deki ilgili akademik ve aktivist çevreler üzerinde etkili olmakta, bir yandan kuramın uluslararası düzeydeki tartışma seyri diğer yandan Türkiye özelinde ortaya konan yeni soru ve saptamaların açtığı yol kuramın zenginleşmesini sağlamaktadır. Sinema alanında ise "Türkiye queer sineması" olarak adlandırılabilecek bir yönetmenler ve yapımlar topluluğu ya da akımdan söz edilememekle birlikte Türkiye sineması queer karakterleri, sahneleri, "an"ları ve müdahaleleri barındıran, queer okumalara açık bir alan olarak ele alınabilir. Bu noktadan yola çıkan tez, 2000 sonrası Türkiye sineması içerisinde yer alan ve queer okumalara imkân verdiği düşünülen örneklem filmlerinin çözümlenmesi yolu ile Türkiye'de yakın dönem queer sinemanın olanaklarını araştırmayı hedeflemektedir. Bu bağlamda filmler karakterler, ilişkiler, sahneler ve anlatı yapısı üzerinden queer bir okumaya tabi tutulmuş, queer kuramın problematize ettiği konular bir yandan "queer sinema" olarak adlandırılan evrensel örnekler diğer yandan da Türkiye sineması ve Türkiye LGBTİ aktivizminin öznel koşulları çerçevesinde filmler ile birlikte düşünülmeye çalışılmıştır. Cinsel yönelim, cinsiyet kimliği, cinsellik, arzu, haz, özdeşleşme, normatiflik gibi kavramlar çalışmada rol oynamıştır. Anahtar Kelimeler: Sinema, Queer, Türkiye Sineması, Queer Kuram
Queer theory and discussions emerging with it have been influential on related academic and activist circles in Turkey especially since 2000s. The course of discussion on international level on the one hand and the path resulted from new questions and assessments presented for the case of Turkey on the other have paved the way for development of the theory. Although it is not possible to identify a society of directors and productions or movements which can be titled as "Turkish queer cinema", Turkish cinema can still be regarded as a field including queer characters, scenes, "moments" and interventions which enable queer readings. This thesis, following this line of thought, aims at examining the possibilities of the recent queer cinema in Turkey through the analysis of films regarded as a material which enables a queer reading sharing the characteristics of Turkish cinema since the year 2000. In this context, films are subjected to a queer reading over characters, relationships, scenes and narrative structure; and the issues problematized by the queer theory are tried to be handled, one the one hand, with universal examples called as "queer cinema", and on the other, with Turkish cinema and within the scope of subjective conditions' of Turkish LGBT activism. Throughout the inquiry, concepts such as sexual orientation, gender identity, sexuality, desire, pleasure, identification and normativity have played quite significant roles. Key Words: Cinema, Queer, Turkish Cinema, Queer Theory