Çalışmamızın amacı hemşirelik öğrencilerinin Düşük Gerçeklikli Simülatör (DGS) ve Yüksek Gerçeklikli Simülatör (YGS) ile aspirasyon becerisini öğrenmede yaşadığı kaygı, memnuniyet ve kendilerine güven düzeyinin belirlenmesidir. Ön-Sontest, desenli deneysel tipteki bu araştırma 80 öğrenci ile 2017-2018 eğitim döneminde gerçekleştirilmiştir. Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulu tarafından onaylanmış ve tüm katılımcılardan bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Tanıtıcı Özellikler Formu, Aspirasyon Bilgi ve Becerisi Değerlendirme Formu (ABDF), Spielberger Durumluk Kaygı Envanteri (SDKE), Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği (ÖMÖKGÖ) ve Simülasyon Tasarım Ölçeği (STÖ) kullanılmıştır. Öğrencilere aspirasyon becerisine yönelik eğitimi içeren ve araştırmacılar tarafından hazırlanan video kaydı verilerek uygulamaya gelmeden önce konuyu tekrar etmeleri istenmiştir. Beceri eğitimi öncesinde YGS grubu öğrencilerine prebrifing, DGS grubu öğrencilerine uygulamaya ön hazırlık aşaması ile bilgilendirme gerçekleştirilmiştir. Bu aşamadan sonra her iki gruba da TÖF ve SDKÖ uygulanmıştır. YGS grubunun beceri eğitimi endotrakeal aspirasyon uygulamasına yönelik bir senaryo eşliğinde, DGS grubunun uygulaması ise senaryo ile benzer içerikli olgu sunumu ile gerçekleştirilmiştir. Kullanılan simülasyon yöntemi doğrultusunda YGS grubunda kolaylaştırıcı ile eğitime yön verilmiş, DGS grubunda ise öğrenciye eğitimci müdahalesi olmadan uygulama akışı sağlanmıştır. Her iki grupta da öğrenciler birer birer uygulamaya alınmış, eğitim yaklaşık olarak 20-30 dk sürmüş ve eğitim süresince araştırmacı tarafından beceri değerlendirilmiştir. Uygulama sonrasında DGS grubundaki öğrencilerle işlem basamakları üzerinden tartışarak, YGS grubundaki öğrencilerle debrifing aşamasında video kaydı üzerinden geribildirim vererek tartışılmıştır. Eğitimin sonrasında tüm öğrencilere SDKE, ÖMÖKGÖ ve STÖ öğrencilere tekrar uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizinde Student t-Testi, Paired sample t-Testi,Ki-kare analizi Frekans, Yüzde ve Cronbach Alfa analizi uygulanmış ve analizler SPSS for v-23.0 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Bulgularımıza göre araştırmaya alınan DGS ve YGS grubundaki hemşirelik öğrencilerinin eğitim öncesi ve eğitim sonrası kaygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı(p>0.05), her iki grubundaki öğrencilerin eğitim öncesine göre eğitim sonrasında kaygı düzeylerinin azaldığı ve daha fazla azalmanın YGS grubundaki öğrencilerde olduğu, aspirasyon işlemine yönelik bilgi ve beceri puanlarının, eğitim sonrası kendilerine güven düzeylerinin, problem çözme becerilerinin, hedefe ve bilgiye ulaşma düzeylerinin YGS grubunda istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu(p<0.05), eğitim sonrasında her iki grupta da eğitim yönteminden memnuniyet düzeyinin yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak düşük ve yüksek gerçeklikli simülatör ile başarılı bir beceri eğitiminin gerçekleştirilebildiği ancak, iyi hazırlanmış bir senaryo ve daha yüksek teknoloji kullanımı ile öğrencilerin bilgi-beceri, kendine güven, hedefe ulaşma ve problem çözme becerilerinin daha fazla artırılabileceği söylenebilir. Dolayısı ile hemşirelikte beceri eğitiminde senaryoya dayalı HFS yönteminin kullanımı ve yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik Öğrencisi, Düşük ve Yüksek Gerçeklikli Simülasyon, Kaygı, Memnuniyet ve Kendine Güven, Bilgi ve Beceri Düzeyi
|
The aim of our study is to determine the levels of anxiety, satisfaction and confidence of nursing students in learning aspiration skills with Low Fidelity Simulation (LFS) and High Fidelity Simulation (HFS). This experimental type of pre-post pattern was conducted with 80 students in 2017-2018 academic period. The study was approved by The Ethics Committee of Cumhuriyet University and informed consent was obtained from all participants. The data of the study were collected through Demographic Information Sheet (DIS), Evaluation Form of Aspiration Information and Skills (EFAIS), State-Trait Anxiety Inventory by Spielberger (STAI), Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale (SSSCLS) and Simulation Design Scale (SDS). The students were given video footage that contains the training on aspiration skills and that was prepared by the researchers, and they were asked to repeat the topic before they came to the practice. Before the skill training, a pre-briefing was given to the students of the HFS group, and the students in LFS group were informed about the preliminary stage of the application. After this stage, DIS and STAI were applied to both groups. The skill training of the HFS group was carried out with a scenario on the application of endotracheal aspiration while the application for the LFS group was conducted with a case report similar to the scenario. In accordance with the simulation method, the training in the HFS group was provided with the facilitator, and the application process in the LFS group was provided to the students without the intervention of the educator. In both groups, students were taken to the practice one by one, the training lasted approximately 20-30 minutes and the skill was evaluated by the researcher during the training. After the application, the students in the LFS group were made discussion on the process steps, and the students in HFS group were made discussion by giving feedback via video footage during the debriefing stage. In the aftermath of the training, STAI, SSSCLS and SDS were reapplied to the students. Student's t-test, Paired sample t-Test, Chi-square analysis, Frequency, Percentage and Cronbach's Alpha analysis were used in the analysis of the collected data, and the analyses were conducted by SPSS for v-23.0 statistical package program. According to our findings, there was no statistically significant difference between the pre-training and post-training anxiety levels of the nursing students in the LFS and HFS groups (p>0.05), the students in both groups had lower level of anxiety after training than before training and those in HFS group experienced further reduction, the knowledge and skill scores on the aspiration process, the level of self-confidence after training, the problem solving skills, and the level of reaching the goal and knowledge were significantly higher in the HFS group (p<0.05), and the level of satisfaction from training method was higher in both groups after training. As a result, it can be said that successful skill training can be implemented with low and high fidelity simulation, but with a well prepared scenario and the use of higher technology, students' skills of knowledge, self-confidence, reaching the goal and problem solving can be increased further. Therefore, it is recommended to use and extend the scenario-based HFS method in skills training in nursing.
Keywords:Nursing students, Low and High Fidelity Simulation, Anxiety, Satisfaction and Self-Confidence, Knowledge And Skill Level |