Tez No İndirme Tez Künye Durumu
647852
What education builds as nation in Afghanistan: A case of nation-building / Afganistan'da eğitimin inşa ettiği millet: Bir millet inşası örneği
Yazar:ZEYNEP TUBA SUNGUR
Danışman: DOÇ. DR. ERDOĞAN YILDIRIM ; DR. YAHIA BAIZA
Yer Bilgisi: Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Bölge Çalışmaları Ana Bilim Dalı
Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Sosyoloji = Sociology
Dizin:Afganistan = Afghanistan ; Afganlılar = Afghans ; Değerler eğitimi = Values education ; Eğitim = Education ; Eğitim sosyolojisi = Education sociology ; Siyaset sosyolojisi = Political sociology ; Ulus inşası = Nation building ; Ulus-devlet = Nation-state
Onaylandı
Doktora
İngilizce
2020
373 s.
Bu tez çalışması, Afganistan'da 2001 sonrası dönemde Batılı güçler tarafından başlatılan millet inşası politikasının gerçekte ne ifade ettiğini anlama çabasından doğmuştur. Buradan hareketle, çalışmada Afganistan'a dışarıdan dayatılmış olan 'millet' kavramının anlamı araştırılmaktadır. Çalışmanın temel amacı, Afganistan devleti tarafından kurgulanmış olan eğitim söyleminde ortaya koyulan millet fikrini açığa çıkarmaktır. Bu amaçla üç temel birincil kaynak incelenmiştir: (1) resmi devlet belgeleri; (2) ders kitapları; ve (3) Afganistan Eğitim Bakanlığındaki uzmanlarla yapılan mülakatlar. Bu kaynakları eğitim söylemi olarak kabul eden çalışmada, bu söylemdeki eğitim fikrinin içeriğinin ne olduğu; bu fikrin Afganistan toplumu hakkında ne söylediği; ve bu fikrin Batıda tanımlanmış haliyle modern bir millet kavramının izlerini taşıyıp taşımadığı üzerine üç temel araştırma sorusu sorulmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmada millat-e Afghanistan ('Afganistan milleti') fikrinin bileşenleri olarak öne çıkan çeşitli temalar üstünden üç ana başlıkta yorumlayıcı veri analizi yapılmıştır: (1) milli bayrak, milli marş ve milli kahramanlardan oluşan üç milli sembol, ve milli tarih; (2) milli birlik, vatandaşlık, milli irade ve milli çıkarlardan oluşan dört milli kavram; ve (3) milletin dört ana unsuru: İslam, qawm, Afganiyat (Afganlık) ve watan (vatan). Çalışmada elde edilen bulgular, Batı tarafından dayatılan millet formatının Afganistan'da kendi bağlamı tarafından üretilen yerel bir içeriğe sahip olduğunu açıkça göstermektedir.
The departing point of this thesis is to understand the implications of nation-building as a Western initiative in contemporary Afghanistan in the post-2001 period. Based on this larger question, the thesis investigates the meaning of 'nation' as a concept that is externally introduced to this country. In this framework, the goal of this thesis is to reveal the idea of nation as presented particularly in the discourse of education constructed by the state of Afghanistan. To this end, the thesis employs three major primary resources: (1) official state documents; (2) school textbooks; and (3) expert interviews conducted at the Ministry of Education in Afghanistan. The thesis poses three major research questions on what the content of the idea of nation is; what it tells about the society of Afghanistan; and whether it suggests the modern idea of nation as defined in the West. Pursuing a qualitative research methodology, the thesis interprets the data through several themes that emerge as the constituents of the millat-e Afghanistan ('nation of Afghanistan'). More specifically, the thesis uncovers and examines: (1) three national symbols including the national flag, national anthem and national heroes, as well as national history; (2) four national concepts including national unity, citizenship, national will and national interests; and (3) four major elements of the nation including Islam, qawm, Afghaniyat (Afghanness) and watan (homeland). Findings of this study clearly reveal that the Western-imposed form of nation has a local content in Afghanistan which is a product of its own context.