Tez No |
İndirme |
Tez Künye |
Durumu |
436814
|
|
"Korunmaya muhtaç çocuklarda çocuk evleri bakım modelinin toplumsallaşmaya ilişkin rolü: Kayseri örneği" / "The role of children's shelters maintenance model with regard to socialization in children in need of protection: The sample of Kayseri̇"
Yazar:ŞERİFE NALBANT
Danışman: YRD. DOÇ. DR. AYLİN YONCA GENÇOĞLU
Yer Bilgisi: Erciyes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyoloji Ana Bilim Dalı
Konu:Sosyoloji = Sociology
Dizin:Korunmaya muhtaç çocuklar = Children who are in need protection ; Sosyalleşme = Socialization ; Çocuk evleri = Children's homes
|
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2016
209 s.
|
|
Araştırmanın konusu çeşitli sebeplerle korunma ve bakım altına alınarak Kayseri Çocuk Evlerinde yaşamını sürdüren çocukların toplumsallaşma sürecini incelemektir. Çocuk evleri yaklaşık 5-6 çocuğun bir arada kaldığı, çocukların bakım ve gözetimini gerçekleştiren hizmet elemanlarının olduğu ev tipi bakım modelidir. Bu çerçevede çocuk evlerinde kalan çocukların topluma, toplumsal yaşama ilişkin anlam dünyalarının nasıl biçimlendiğini tespit etmek ve bu anlam kodlarının diğer bakım modelleri ile ilişkilendirildiğinde çocuk açısından ne gibi kazanımlar sağladığını öğrenmek amaçlanmaktadır.
Korunma altına alınan çocuklar, asli toplumsallaşma sürecini olumsuz koşullar içeren aile ortamında geçirmektedir. Asli toplumsallaşma, çocuğun aile yanında yakın çevresi ile yaşadığı deneyimlerdir. Tali toplumsallaşma ise çocuğun asli gerçekliği sonrasında yaşadığı toplumsallaşmadır. Korunma altına alınan çocuklara sağlanan bakım yöntemleri de çocukların ikincil yani tali toplumsallaşma sürecine tekabül etmektedir.
Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma yönteminin betimleyici/tanımlayıcı analiz metodu uygulanmıştır. Araştırmada, amaçsal örneklem yöntemi ile belirlenen çocuklar ile birebir görüşme yapılmış, aynı zamanda gözlem tekniği de kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgularda, çocukların çocuk evlerine olumlu anlamlar yükledikleri, yatılı bakım modeli (yuva-yurt) ile kıyasladıklarında toplum ile daha iç içe oldukları, komşuluk ilişkilerinin, alışveriş alışkanlıklarının kazanıldığı, toplum ile daha uyumlu oldukları, çocuk evinde kendilerini mutlu hissettikleri, toplumsal normlara uygun davrandıkları anlaşılmıştır. Elde edilen verilerde, çocuk evinde kalan çocukların kendilerini "yurt çocuğu" olarak algıladıkları belirlenmiştir. Bu durum ise toplumun korunma altında olan çocuklara ilişkin yaklaşımından kaynaklanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Evleri, Toplumsallaşma, Korunmaya Muhtaç Çocuk, Nitel Araştırma.
|
|
The subject of study is to analyze the socialization process of children who are in need of protection and maintenance and live a life in Kayseri Children's Shelters. Children's shelter is a maintenance model of household type in which almost 5-6 children stay and service employees conduct maintenance and guard of children. In this context, it is aimed that determining of how takes shape semantic worlds of children, who stay in childrens' shelters , with regard to community and communal living and learning to be provided what sort of gains from the point of children when those semantic codes are associated with other maintenance models.
The children in need of protection live essential socialization process in family environment including negative conditions. Essential socialization is an experience that children live near family with their immediate environment. Subsidiary socialization, on the other hand, is a kind of socialization that child lives following essential reality. The maintenance methods that are provided in need of protection children correspond to children's secondary in other words subsidiary socialization process.
In this study qualitative research method is used. Constative /descriptive analysis method of qualitative research methodology has been used. One on one interview has been made with the children who are determined with purposeful sampling, observation technique also has been used in the study.
As a result of acquired findings in the study it is understood that children assign a positive meaning to children's shelters, they live in touch with society much more as to boarding maintenance model ( home-dormitory), they gain the habit of neighbourhood and shopping and comform with society more, they feel happy in children's shelter and behave appropriate to social norms. In acquired findings, it is determined that the children who stay in nursery perceive themselves as child of shelter. Reason of this situaton is derived from approaching of society with regard to children in need of protection.
Keywords: Children's shelter, Socialization , Child in need of protection, Qualitative Research. |